Medevi Brunn


Har fått en del frågor om vad medevi egentligen är och varför jag är här. Tänkte svara på den frågan så har vi det ur världen..

-Vad är Medevi Brunn?
Medevi är alltså nordens äldstas hälsobrunn. Förr var det sociteten som kom hit, prinsar och prinsessor, kungar och drottningar med sina anhöriga.. Eller ja, de rika helt enkelt. Medevi Brunn grundades år 1678 då Urban Hjärne analyserade vattnet i källan, som var känd som offerkälla redan på stenåldern. Under 17- och 1800-talen växte Medevi Brunn fram och fick sitt nuvarande utseende med husen och omgivningen, tyvärr är inte exakt alla hus det de en gång var men de flesta är det! Idag finns här hotell- och vandrarhemsrum inrymda i de olika byggnaderna. Det går fortfarande att drcka vattnet i källan, precis som man gjorde på 16-1800-talen.
 
-Varför är jag här?
Jag kom hit som nyfödd då min morfar tidigare var kapellmästare (ledare för brunnsorkestern) här. JAg har varit i medevi varje år sedan 1994 och det är inget annat än självklart för mig att åka hit. Nu på senare år har jag dessutom byggt upp en stor vänskapskrets här uppe som jag bara träffar på sommaren så visst är det kul att komma hit! Från och med förr året (2012) började jag som sesongsarbetare här på brunnen och trivs som fisken i vattnet!
 
Hoppas ni orkar läsa allt haha, om inte så gör det inte nåt alls! Ska se till att få ut lite bilder på folket (och mig) här när jag hinner och har tid. Puss och kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0