Teater

KARLSKRONA. Sexåriga Patrik Gustavsson fick ingen lätt start på livet. Barnhemsboende ledde till drogmissbruk och självmordsförsök. I dag 40 år senare delar han med sig av sina livserfarenheter i pjäsen Mellan himmel och jord.

Patrik Gustavsson från Jämjö fick en hård livsresa. Som sexåring hamnade han på barnhem. Därmed fick han en tuff uppväxt fylld av rädsla och en känsla av att inte bli sedd. Det ledde till att han senare började med droger och försökte ta livet av sig vid flera tillfällen.
– Jag har burit ångest i många år. Nu är det nog, jag vill berätta om det. Många känner igen sig i det här, säger Patrik Gustavsson.

”Det känns bättre efteråt”

Tanken på att hans livshistoria skulle bli teater dök upp då han återförenades med Martin Hult som han har vuxit upp ihop med. De har tillsammans skrivit manuset till Mellan himmel och jord.
– Det är jobbigt att klä av sig och berätta, men det känns bättre efteråt, säger 
Gustavsson.

Han vill inte att folk ska tycka synd om honom utan vill upplysa andra.
– Det är en viktig grej för samhället. Många borde se teatern. Den psykiska ohälsan ökar och många människor mår dåligt i dag.

Roliga och tunga berättelser

Även om det är ett allvarligt ämne är det inte bara en sorglig historia. Både roliga och tunga berättelser från Patrik Gustavssons liv spelas upp. Bland annat får publiken en insikt i hur han behandlades av läkare.
– En gång när jag skar mig själv sa en läkare till mig "skär du dig en gång till skriver vi ut dig".

Rollen som Patrik Gustavsson spelas av Joakim Mostberg, regissör är Johan Westermark, Marre Jonsson och Louise Lindén har producerat pjäsen. Den visas i Konsthallen i Karlskrona den 4 och 5 april.
– Efter det kan det bli en fortsättning, säger Patrik Gustavsson.

 
 
Här är en artikel jag hittade som Commersen skrev när vi genomförde teatern i Karlskrona. Fan va bra vi var! Och shit va bra det kommer bli i Olofström. Längtar efter att se Joakim på scen igen, och så längtar jag faktiskt lite efter att se mig själv på duken med. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0