patellofemoralt smärtsyndrom

Jaha. Okej.  fick frågan "Ska du verkligen träna om du nu har så ont i ditt knä?" 
 
Ja du. Nu var det ju ett tag sedan jag skrev nåt om mitt knä här, men okej. 
Jag har varit hos sjukgymnaste och fått övningar, som jag gjorde varje dag ett tag (slutade för att det var bra i knät då) och det hjälpte mig mycket. Jag fick även knät tejpat hos Karin (sjukgymnasten) och det hjälpte nåt enormt! 
Eftersom jag sedan fick mer ont när jag inte hade tejpen så började vi tejpa igen. Ofattbart vad lite tejp kan göra. Ja i alla fall. Knät blev bra och jag kunde gå i trappor, cykla, springa (fast då sprang jag inte så mycket) och göra sjukgymnastens övningar utan större ansträngning i knät. Det gjorde helt enkelt inte ont längre. 
 
Nu då? Ja. Nu har jag ont igen. Sjukt ont. Jag vaknar om nätterna och kan inte somna om för att jag har så ont. Jag har inte träffat sjukgymnasten sen slutet på november och måste nog återuppta den kontakten. Jag fick rådet att köpa ett knäskydd i sportbutik innan vi gjorde nåt mer så det har jag gjort. Det hjälper, lite. Jag ska ha knäskyddet även när jag inte tränar men jag slarvar lite, det är ju inte direkt skönt. 
 
Jag ska ringa sjukgymnasten idag och kolla om jag har nån möjlighet att få komma dit igen och bli tejpad. Sen ska jag köpa hem sån tejp så jag kan tejpa själv, men jag vill ju veta HUR jag ska tejpa så det inte blir helt knas. 
 
Och så till själva frågan. Ska jag träna som jag gör om jag har ont? 
Nej. Det ska jag väl inte egentligen. Fast ändå jo. Jag måste träna upp knät, alla muskler och ledband och skit ska tränas. Jag vet vilka maskiner som gör ont på gymmet och dom har jag börjat ta lägre vikter på (så lågt så det inte gör ont, men det är ok att det känns lite hehe). Löpningen då? Ja. Nu har det ju blivit så att jag har varit ute och gått eller sprungit nästan varje dag antingen hemma eller på gymmet. Det är ju inte det bästa för knät eftersom jag springer på asfalt och stötarna i knät blir hårda och belastningen i knät ökar. MEN. Jag har inte ont NÄR jag springer, det kommer oftast efteråt. Och då har jag oftast verkligen skitont. Kan knappt gå upp för trappan.
 
Men kommer jag ändå träna som jag gör?   Ja.
 
Jag kommer träna som jag gör tills någon säger åt mig strängt att det inte funkar (mamma och pappa räknas inte om dom skulle säga ifrån). Jag har haft ont i knät sedan i julas och det gör ungefär lika ont hela tiden, även när jag tränar. Det är alltså ingen skillnad på om jag tränar eller inte, jag har ont ändå...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0